Поради читачам

                              Методичні рекомендації бібліотекаря
                                         

     
                                                        Як розпочати читання
1. Перед читанням познайомся з загальною побудовою книги.
2. Подивись титульну сторінку: на ній ти завжди знайдеш назву книги, прізвища автора та художника, де, коли і ким видана книга.
3. Познайомся із заголовком книги.
4. Якщо в книзі є передмова, прочитай її.


                                                           Як читати книгу
1. Внутрішньо налаштуйся читати книгу з інтересом, уважно, вдумливо, запам'ятай зміст книги точно і надовго.
2. Зміст прочитаного повинен осмислюватися. Не можна допускати механічного читання.
3. Для свідомого сприймання познайомся з анотацією, прочитай епілог, вивчи заголовок.
4. Запам'ятай найяскравіше, порівняй з уже відомими фактами, явищами.
5. Вчись читати швидко, охоплюючи поглядом цілі фрази,
речення.
6. Прочитавши книгу, обговори її з товаришами, дай їй оцінку.


                                                            Як працювати з художньою книгою
1. Читай книгу з олівцем у руці. Якщо книга власна, то можна олівцем робити позначки на полях у тих місцях, які тебе зацікавили.
2. Читай швидко, але уважно.
3. Прочитавши книгу, подумай над її головними ідеями, над описаними в ній подіями, фактами,
4. Зроби записи про те, що здалося важливим у прочитаній книзі.
5. Веди щоденник прочитаних книг.

У спілкуванні з книгами Вам знадобиться
                                                             Пам'ятка читача:
                             Якщо хочеш поговорити з ким-небудь – розгорни книгу!
                             Якщо ти занудьгував – візьми книгу!
                             Якщо хочеш одержати пораду – відшукай її в книзі!
                             Якщо прагнеш знайти друга – подружи з книгою!
                             Якщо мрієш стати справжньою людиною, читай книги!
                             Якщо хочеш відчути безмежні можливості людського розуму – працюй з книгою!

                                                 Як працювати з підручником

1.Прочитай увесь заданий текст, глибоко вдумайсь у його зміст.
2. Памятай, що читання підручника без напруження думки­ марна трата часу.
3. Працюй завжди з ручкою або олівцем в руках. Засвоєнню допоможуть схематичні малюнки й записи.
4. Поділи в думці текст на частини і знайди основну думку.
5. Читаючи текст, пов’язуй його з часом, картою, графіками, схемами підручника.
6. Порівнюй, зіставляй вивчений матеріал, факти, явища з іншими.
7. Складай короткий усний (письмовий) план прочитаного. Коли такий план подано вчителем, то вивчай матеріал за планом. 
8. Намагайся в тексті знайти відповідь на кожне запитання, наведене в кінці параграфа.
9. Привчай себе до самоконтролю: обов’язково перекажи вголос або про себе заданий матеріал, спочатку частинами, а потім – у цілому весь параграф. Роби це так , щоб словам було тісно, а думкам – просторо.
10 Виконуй завжди домашнє завдання.
11. Долай труднощі, а не тікай від них. Працюй систематично і наполегливо над книжкою.

Для вивчення читацьких інтересів використовую такі методи
:
- аналіз читацьких формулярів,
- відгуки про прочитану книгу;
- спостереження за читачами; 
- опитування, бесіди, анкетування.

                                                             Як читати газету
  1. Читай газету щодня.
  2. Газети розкажуть тобі про найважливіші події, що відбуваються в нашій країні й у всьому світі.
  3. Перед тим, як почати читати газету, переглянь заголовки всіх статей – це допоможе тобі вибрати в ній найцікавіший матеріал.
  4. Читаючи газету, користуйся картою. Знайди на ній місця, про які прочитав у газеті.
  5. Пояснення незрозумілих слів знайди в словнику, або про їх значення запитай у вчителя, бібліотекаря.
Ти навчився вже читати, ти любиш читати, але деколи щось важко згадати. Ти можеш забути автора прочитаної книги чи її назву, або головних героїв. Тобі потрібно це записати. А запис ти можеш зробити лише тоді, коли заведеш щоденник читання. Поспіши це зробити. Тобі радить шкільний бібліотекар.
                       Як вести щоденник читання
  1. Прочитавши книгу, подумайте над її змістом і як слід розберися у ній.
  2. Запишіть у щоденник автора, назву книги, видавництво, кількість сторінок.
  3. Коротко напишіть, про що йдеться в книзі, хто головний герой.
  4. Хто з героїв книги тобі найбільш сподобався і чому.
  5. Чого вчить ця книга?
  6. Чи сподобалася вона вам і чому?

Правила поводження з книгою:

  • не читай книгу під час їжі – можеш забруднити її;
  • обгорни книгу в папір – не бруднитиметься обкладинка;

  • не клади в книгу олівців, ручок та інших товстих предметів – від цього рветься палітурка;

  • не загинай ріжків на сторінках книги – ріжки відриваються і псується книга – зроби собі для книги закладку;

  • не рви сторінок, не малюй і не пиши нічого в книзі, не роби в ній ніяких поміток;

  • не перегинай книгу – від цього вириваються сторінки;

  • перегортаючи прочитану сторінку, держи її за верхній край;

  • не читай книгу на сонці.

 

 

Правила гігієни читання:

  • не можна читати, коли темно;
  • не потрібно читати в лежачому положенні;

  • промені світла повинні падати на книгу зліва або зверху;

  • книгу тримати не ближче 30 см від очей;

  • кожну годину потрібно давати очам відпочинок на 10 хвилин.


Читачі мають право:

  • користуватися новими надходженнями, документами підвищеного читацького попиту 5 днів. Для початкової школи термін користування художніми книгами - 14 днів. Книги, які є в фонді в одному екземплярі, видаються читачам для роботи тільки в читальному залі. Термін користування підручниками – навчальний рік;

  • мати вільний доступ до бібліотечних фондів та інформації;

  • отримувати у вільне користування з фондів бібліотеки друковані видання і аудіовізуальні матеріали;

  • одержувати консультативну і практичну допомогу в пошуку й підборі друкованих творів та інших джерел інформації;

  • продовжувати термін використання літератури відповідно до встановлених норм та порядку;

  • отримувати довідниково-бібліографічне та інформаційне обслуговування;

  • використовувати довідково-бібліографічний апарат;

  • брати участь у заходах, що проводить бібліотека;

  • обирати та бути обраним до бібліотечного активу, надавати практичну допомогу бібліотеці;

  • висловити свої пропозиції щодо покращення роботи бібліотеки.

 

                                               Читачі зобов’язані

  • бережно ставитися до друкованих творів та інших носіїв інформації, які отримують з фонду бібліотеки;

  • не виносити з бібліотеки книг, які не записані в формуляр;

  • користуватися цінною, в єдиному примірнику, літературою, довідковими виданнями тільки в читальному залі;

  • при одержанні друкованих видань та інших документів з бібліотечних фондів читач повинен переглянути їх у бібліотеці і , у випадку знаходження пошкоджень або дефекту, попередити про це бібліотечного працівника, який зробить на них відповідну помітку;

  • у разі пошкодження або втрати документа користувач, за домовленістю із бібліотекарем, повинен замінити його аналогічним документом або внести грошове відшкодування ринкової вартості документа через бухгалтерію;

  • не порушувати порядок розстановки літератури у фонді відкритого користування;

  • щорічно, на початку навчального року, проходити перереєстрацію;

  • у разі вибуття зі школи, повернути до бібліотеки видання, які числяться за читачем;

  • читачі не мають права заносити до бібліотеки портфелі, сумки та верхній одяг;

  • особова справа видається учням, які вибувають зі школи, тільки після повернення літератури, яка була взята на абонементі бібліотеки. Працівники школи, що звільняються з роботи, повинні підписати обхідний лист у бібліотекаря;

  • в кінці навчального року учні, вчителі та працівники школи повинні розрахуватися з бібліотекою. Учні, які не розрахувалися з бібліотекою, не здали підручники за минулий навальний рік, позбавляються права користування бібліотекою;

  • псування, розкрадання та втрату книжок учнями передбачає відповідальність з боку батьків учнів.

  

Заповіді справжнього читача
·       Пам’ятай, що читання – одна з найважливіших, найпотрібніших, найсерйозніших робіт не “між іншим”.
·       Навчися користуватися змістом книги.
·       Хоча б одну з читаних тобою останнім часом книг читай з закладкою, помітками олівцем, повертайся іноді до прочитаного.
·       Закриваючи книгу, навіть прочитавши тільки частину її, подумай, що запам’яталося, схвилювало, налякало, утішило, вразило, здивувало.
·       Не залишай книгу не дочитаною без серйозних причин.
·       Постарайся самостійно розібратися у всьому, пояснення незрозумілих слів шукай у тлумачних словниках.
·       Книга добре і надовго запам’ятовується, якщо її розповісти другові, батькам.

  • Як працюють з довідковою літературою
    Навіть найрозумніша людина в світі не може пам’ятати великі події сучасного та минулого, численні дати, цифри, факти. Доповнюють пам’ять людини книги, які всезнають, словники, довідники, енциклопедії. Ці книги – друзі нашої пам’яті, вони дають відповідь на будь-яке питання. Як же ці книги побудовані? Як ними користуватися в роботі? Найпростіші з них :
    1. Словники. В них зібрані слова,розташовані в алфавітному порядку. Найбільшим попитом користується орфографічний словник. Майже всі ми ним користуємося, коли не знаємо, як писати те чи інше слово. Коли ж Вас цікавитиме значення слова та історія його походження – користуйтеся „Тлумачним словником”. Словник російського вченого і письменника В.Даля, де автор зібрав 200000 слів, особливо відомий. Кожне слово тут має пояснення і тлумачення. Цей словник надає велику допомогу причитанні російської дореволюційної літератури, пояснює слова, які нам сьогодні незрозумілі. Читаючи газети та журнали, ви часто зустрічаєтесь зі словами, які прийшли з інших мов народів світу – тут вам допоможе „Словник іншомовних слів”. Кожен учень – повинен мати відповідні навички роботи зі словником. Уважно переглядайте передмову до словників,знайомтеся з умовними позначеннями. Нашим добрим помічником є:
    2. ЕнциклопедіїСаме слово взяте з грецької мови і означає: „коло знань”. В наш час енциклопедіями називають книги, в яких коротко викладено у певній системі дані про науку,техніку, культуру, природу, мистецтво та ін. У більшості матеріал в енциклопедіях розміщено аалфавітному порядку.Винятком з цього є „Дитяча енциклопедія”. В ній матеріал розташований по системі знань. В її створенні брали участь педагоги, письменники, художники.Кожний том присвячений окремій галузі знань. У кожному томі вміщуються таблиці й різні допоміжні покажчики: хронологічний, алфавітний,бібліографічний. Останній рекомендує найбільш цікаві книги з теми, якій присвячено даний том.Як же користуватися „Дитячою енциклопедією.”? Насамперед, потрібно визначити, в якому том ізнаходиться потрібний матеріал. Припустимо, що вас цікавить історія середніх віків. „Історія людського суспільства” знаходиться в 7-му томі, отже, необхідний матеріал ми знайдемо в 7-му томі. Є ще галузеві енциклопедії: географічна, хімічна,технічна... Вони також допоможуть вам у вивченні шкільної програми
  • Як скласти план тексту підручника
    1. Прочитай заголовок параграфа і подумай: який зміст закладено в заголовок?
    2. Прочитай уважно даний параграф і виділи в ньомунові терміни (з’ясуй їх).
    3. Розглянь і постарайся зрозуміти малюнки і їхчастини, що відносяться до тексту.
    4. Прочитай текст окремо по абзацах і визнач, про щойдеться в кожному абзаці.
    5. Склади план прочитаного тексту (пунктами плануможуть бути заголовки абзаців).
    6. Перекажи за складеним планом увесь текст,постарайся зрозуміти і запам’ятати його зміст.
    7. Дай відповіді на всі запитання в кінці параграфа або на запитання, поставлені вчителем.

Немає коментарів:

Дописати коментар